آخرین اخبار
کد مطلب: 78498
157 راهکار پيشنهادي براي خلق حماسه اقتصادي
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 844

به گزارش سلام لردگان، به نقل از سايت بسيج فرهنگيان، شعبانعلي رمضانيان، رئيس سازمان بسيج فرهنگيان در خصوص نقش وزارت آموزش و پرورش در اقتصاد مقاومتي اظهار داشت: بحث اقتصاد مقاومتي که اين روزها در جامعه مطرح است موضوع جديدي نيست و مقام معظم رهبري نيز تاکنون در مقاطع مختلف و ساليان متمادي است که بر اين موضوع تأکيد داشتند.

وي افزود:‌ اکنون با گذشت 35 سال از عمر پر برکت انقلاب اسلامي و کسب موفقيت‌هاي چشمگير در زمينه‌هاي مختلف علمي، سياسي، نظامي  و غلبه بر مسائل کوچک و بزرگ،‌ متأسفانه هنوز اقتصاد کشور، اقتصادي آسيب‌پذير و وابسته است.

رئيس سازمان بسيج فرهنگيان عنوان کرد: اقتصاد کشور با وجود نيروهاي خلاق، مؤمن، باانگيزه، توانمند و جوان که در واقع جمعيت فعال کشور را تشکيل مي‌دهند و برخورداري از منابع غني خدادادي از جمله منابع کشاورزي، معدن و بازرگاني مي‌توانست در اوج شکوفايي و رشد قرار گيرد.

وي ادامه داد: متأسفانه بر اثر غفلت‌ها و در برخي مواقع به دليل بي‌تدبيري‌ها، شاهد اقتصاد بيمار در کشور هستيم که اين اقتصاد بيمار نمي‌تواند پاسخگوي نياز جامعه و معيشت مردم باشد.

رمضانيان تصريح کرد: با توجه به گذشت ساليان متمادي از پيروزي انقلاب اسلامي، اما اقتصاد کشور همچنان از اقتصاد سرمايه‌داري غرب الگوبرداري کرده و نمي‌تواند از آن فاصله گيرد.

وي اضافه کرد: اکنون با توجه به پيشرفت‌هاي قابل توجه کشور و ناکامي هاي مکرر نظام استکباري در برخورد با اين نظام، دشمن نقطه ضعف کشور را در حوزه اقتصادي ديده و به آن ورود پيدا کرده است.

رئيس سازمان بسيج فرهنگيان گفت: به عبارت ديگر دشمن مي‌خواهد به هر آنچه که در صحنه‌هاي ديگر در رويارويي با نظام جمهوري اسلامي از جمله صحنه‌هاي نظامي و موارد ديگر از دست داده،‌ در اقتصاد جبران کند لذا به مسئله اقتصادي کشور چشم دوخته است تا از اين مسير، عدم موفقيت‌هاي خود را جبران کرده و به اهداف خود برسد.

وي افزود: در چنين شرايطي که نقطه ضعف کشور مسائل اقتصادي است، مقام معظم رهبري بحث اقتصاد مقاومتي را به عنوان يک استراتژي مطرح مي‌کنند که اين اقتصاد علاوه بر پاسخگو بودن نسبت به نيازهاي جامعه، يک عنصر کليدي ديگر را نيز رعايت کند.

رمضانيان ادامه داد: در واقع آن عنصر کليدي اين است که اقتصاد مقاومتي بتواند از حرکت رو به رشد کشور حمايت کرده و پشتيباني کند، يعني اقتصاد مقاومتي علاوه بر تأمين نيازها، بايد حرکت رو به رشدي که در زمينه مختلف جامعه آغاز شده است، تضمين کند.

وي افزود: در واقع اقتصاد مقاومتي، اقتصاد غير وابسته به اقتصاد سرمايه‌داري غرب است که مقام معظم رهبري با بيان آن به عنوان يک الگو نه تنها براي کشور ايران بلکه الگويي براي همه مستضعفين و کشورهاي مسلمان معرفي مي‌کنند.

*دستيابي به مقوله اقتصاد مقاومتي با مهارت‌افزايي و فرهنگ‌سازي

رئيس سازمان بسيج فرهنگيان با بيان اينکه توليد، توزيع و مصرف سه مؤلفه اصلي اقتصاد است، بيان داشت: منظور از اقتصاد مقاومتي يعني اقتصادي که در آن اين سه مؤلفه مقاوم و پايدار باشد و با کوچکترين اخلال يا چالشي دستخوش تغيير نشود.

وي افزود: براي دستيابي به اقتصاد مقاومتي دو حرکت مهم بايد در جامعه صورت گيرد که اولي مهارت‌افزايي و ديگري فرهنگ ‌سازي است.

رمضانيان عنوان کرد: توانمند کردن افراد جامعه براي توليد، توزيع و مصرف مناسب و از طرف ديگر فضاسازي و مهيا کردن فضاي عمومي کشور براي پرداختن به مقوله اقتصاد مقاومتي، از نکات بسيار مهمي است که آموزش و پرورش مي تواند به آن ورود پيدا کرده و نقش داشته باشد.

وي ادامه داد: آموزش و پرورش با در اختيار داشتن يک ميليون نفر کارمند و حدود 13 ميليون دانش‌آموز تحت پوشش مي‌تواند به عنوان يک دستگاه گسترده و تأثيرگذار بيشترين نقش را در زمينه توانمندسازي و فرهنگ‌سازي در زمينه اقتصاد مقاومتي در بين افراد جامعه داشته باشد.

رئيس سازمان بسيج فرهنگيان بيان داشت: آموزش و پرورش علاوه بر آموزش به افراد جامعه و افراد تحت پوشش خود مي‌تواند به صورت عملي با بهبود و اصلاح مصارف داخلي در بحث اقتصاد مقاومتي ورود پيدا کند.

وي اضافه کرد: به عنوان مثال اگر اين تعداد افراد در طول يک مدتي مصارف خود را از توليد داخل تهيه کرده و مصارف خود را کاهش داده و به صورت صحيح استفاده کنند، اين ميزان مصرف مي‌تواند در اقتصاد کشور تأثيرگذار باشد.

به گفته وي، آموزش و پرورش به واسطه نقش آموزشي ـ تربيتي خود و عهده‌داري فرهنگ‌سازي در جامعه، بيش از ديگر دستگاه‌ها و سازمان‌ها مسئوليت پيدا مي‌کند تا در عرصه اقتصاد مقاومتي و خلق حماسه اقتصادي ورود پيدا کند. 

*خلق حماسه اقتصادي با تشکيل ستاد ويژه در وزارت آموزش و پرورش

رمضانيان اظهار داشت: پيشنهاد سازمان بسيج فرهنگيان به وزارت آموزش و پرورش اين است که يک ستادي براي اين منظور تشکيل دهد و بسيج نيز آمادگي دارد تا ظرفيت خود را  براي کمک به اين ستاد به ميدان آورد.

وي با بيان اينکه مهمترين انتظار از وزارت آموزش و پرورش براي دستيابي به اقتصاد مقاومتي اين است که اذهان جامعه را براي انجام اين حرکت آماده کند، افزود: انجام اين عمل نياز به يک حرکت جهادي و انقلابي دارد که در قالب يک ستاد ويژه مي‌توان کار را طراحي و پيگيري کرد و بسيج فرهنگيان نيز دراين زمينه همکاري‌هاي لازم را خواهد داشت.

رئيس سازمان بسيج فرهنگيان گفت: هم در سياست‌هاي کلي نظام که توسط مقام معظم رهبري ابلاغ شده است و هم در ابلاغيه رئيس جمهور صراحتاً به نقش وزارت آموزش و پرورش در اين زمينه اشاره شده است.

وي اضافه کرد: اين وظيفه سنگين بر دوش وزارت آموزش و پرورش در حقيقت ايجاد فرصت مي‌کند تا با ورود اين وزارتخانه در اين عرصه، مهمترين بخش زيربنايي آن که آمادگي اذهان عمومي نسبت به اين مقوله است، محقق شود.

رمضانيان عنوان کرد: هر چند دستگاه‌هاي ديگر از جمله صدا و سيما و رسانه‌ها بايد در اين زمينه نقش داشته باشند اما وزارت آموزش و پرورش به دليل جمعيت کثيري که در مجموعه خود تحت پوشش  دارد، بيشترين نقش را مي‌تواند داشته باشد.

وي با اشاره به ظرفيت‌هاي موجود در وزارت آموزش و پرورش تصريح کرد: فرهنگ سازي، مطالبه‌گري و آماده‌سازي اين مجموعه عظيم براي مصرف درست و استفاده از کالاي داخل، ظرفيت‌هايي است که در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد.

رئيس سازمان بسيج فرهنگيان اعلام کرد: بايد با يک حرکت انقلابي و عظيم جامعه را به سمت استفاده از توليدات داخل سوق داد تا علاوه بر مصرف صحيح بتوان اقتصاد را مقاوم و شکوفا ساخت.

وي گفت: بايد با تقويت توليد، با اصلاح توزيع و مصرف صحيح به اقتصاد مقاوم رسيد و بايد کاري کرد تا بيشتر توليد داخلي مصرف شود هر چند در اين خصوص حرکت‌هاي بسياري صورت گرفته است اما کافي نيست و وزارت آموزش و پرورش بايد در تمامي اين مسائل پيشرو باشد.

*راهکارهاي پيشنهادي بسيج فرهنگيان به وزارت آموزش و پرورش براي خلق حماسه اقتصادي

رمضانيان با بيان اينکه مقام معظم رهبري امسال را سال حماسه اقتصادي نامگذاري فرمودند، اظهار داشت: سازمان بسيج فرهنگيان به عنوان جزئي از دستگاه عظيم تعليم و تربيت،‌ براي کمک به نقش‌آفريني وزارت آموزش و پرورش در خلق اين حماسه، مجموعه‌اي از پيشنهادات و راهکارهاي عملي را به صورت يک کار کارگاهي توليد و به اين وزارتخانه ارائه کرده است.

وي افزود: اين کار کارگاهي، راهکارها و اقدامات پيشنهادي براي نقش‌آفريني بهتر آموزش و پرورش در خلق حماسه اقتصادي است که در 4 فصل ارائه شده است.

رئيس سازمان بسيج فرهنگيان گفت: اين 4 فصل شامل اقدامات عمومي و فرهنگ‌ساز،‌ صرفه‌جويي و کاهش هزينه‌ها، خريد (مصرف) کالاي ايراني و مطالبه‌گري و درخواست از ديگران است.

وي ادامه داد: اقدامات عمومي و فرهنگ‌ساز اولين فصل از اين راهکار است که داراي 53 بند بوده و عبارت است از:

1. بازگو کردن مضرات استفاده از کالاي خارجي براي اقتصاد جامعه به شيوه‌هاي مختلف براي دانش‌آموزان و فرهنگيان

2. برخورد اخلاقي با عوامل و کساني که رعايت صرفه‌جويي را نمي‌کنند توسط دانش‌آموزان و معلمان

3. بيان اهميت استفاده از توليدات داخلي در عدم وابستگي کشور به بيگانگان

4. ترغيب دانش‌آموزان براي کار و توليد در تعطيلي مدارس

5. توصيه مستمر به همکاران و دانش‌آموزان نسبت به باز نبودن پنجره‌ها هنگام روشن بودن بخاري و کولر، رسيدگي به وضع شيرهاي آب، استفاده از لامپ‌هاي کم مصرف و خاموش کردن لامپ‌هاي اضافي در مواقع غير ضروري

6. بيان اهداف استکبار از ترويج کالاهاي تجملاتي و غير ضروري و متذکر ساختن افراد

7. طرح مسائلي مثل بيان آثار و تبعات دلالي و احتکار براي دانش‌آموزان و خانواده‌ها

8. برگزاري مسابقه، همايش و فراخوان علمي در سطح مدارس و ادارات

9. احصاء عملکرد اسراف‌گرايانه ادارات و نهادهاي دولتي توسط دانش‌آموزان و معلمان و اعلام به مسئولين ذيربط

10. تشکيل جلسات تخصصي و ميزگردهاي علمي فرهنگي با موضوع حماسه اقتصادي و اقتصاد مقاومتي در سطح ادارات و مدارس

11. آموزش استفاده درست از وسايل و امکانات اداري و دولتي

12. برگزاري کلاس‌هاي آموزش اشتغال‌زايي و توليدي براي دانش‌آموزان، همکاران فرهنگي و خانواده‌هاي آنان

13. ترويج فرهنگ کار، تلاش و کوشش و کار کردن براي رضاي خداوند متعال بين فرهنگيان، دانش‌آموزان و اولياء

14. آگاه کردن دانش‌آموزان نسبت به استفاده بهتر از منابع مالي و خريد در حد نياز

15. بيان فوايد قناعت و صرفه‌جويي و توصيه و ترغيب و تشويق دانش‌آموزان و اوليا به آن در مناسبت‌ها و فوق‌برنامه‌ها

16. بيان مطلب توسط معلمان در مورد صرفه‌جويي، پرهيز از تجمل، ضرورت کار و تلاش در سر کلاس‌ها

17. تبليغ کالاي ايراني بر روي جلد کليه کتب و درخواست از توليد کنندگان براي تبليغ بر روي دفاتر و نوشت‌افزار

18. بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي مدرسه مانند درس انشا، مقاله، وبلاگ، کاريکاتور، روزنامه ديواري براي آشناسازي و مطالبه‌گري

19. بيان آسيب‌هاي جدي به کار نگرفتن حماسه اقتصادي براي دانش‌آموزان، اوليا و همه مردم

20. آگاه کردن دانش‌آموزان به منابع محدود نفت، گاز و موارد ديگر

21. آموزش روش‌هاي صحيح استفاده از منابع (آب، برق، گاز و ...) براي دانش‌آموزان، فرهنگيان و اوليا

22. معرفي توليدات ملي و توليد کنندگان برتر به جامعه مخاطب

23. توليد نمايش‌نامه،‌ فيلم، طنز و موارد ديگر در سطح مدارس با موضوع حماسه اقتصادي

24. توصيه به استفاده از دفاتر نيمه تمام و کتاب‌هاي سال‌هاي قبل براي سال‌هاي آينده

25. استفاده بهينه از لباس فرم

26. ترويج فرهنگ خود باوري در بين دانش‌آموزان، فرهنگيان و والدين

27. آموزش، تشويق و فرهنگ‌سازي براي صرفه‌جويي،‌ پرهيز از اسراف،‌ توليد و مصرف کالاي ايراني

28. بيان مطالب مربوط به حماسه اقتصادي براي فرهنگيان، دانش‌آموزان و خانواده از طريق توليد و توزيع لوح فشرده، بروشور، کتاب و جلسات اوليا و مربيان

29. آموزش و ترغيب خانواده‌ها جهت تهيه جهيزيه از کالاي ايراني

30. تعيين و تعريف نقش براي دانش‌آموزان و درخواست برخورد و تذکر با مصاديق اسراف، ريخت و پاش و موارد ديگر مانند طرح هميار پليس

31. ترسيم افق آينده براي دانش‌آموزان به جهت بالا بردن روحيه غرور ملي

32. تبيين و تشريح مستمر و کامل شعار سال در صبحگاه‌ها، جلسات و اولياء و مربيان و نمازهاي جماعت

33. احياء فريضه امر به معروف و نهي از منکر در سطح آموزش و پرورش و جامعه

34. آموزش و بازخواني ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها در بين دانش‌آموزان و فرهنگيان

35. استفاده از جملات کوتاه و کلمات قصار براي طرح در کلاس درس، پيامک و موارد ديگر

36. ارائه الگو براي موضوعات مختلف

37. ايجاد سرفصل‌هاي مناسب در کتب درسي براي اقتصاد مقاومتي و موضوعات مرتبط با آن مانند قناعت، صرفه‌جويي، پرهيز از تجمل

38. تدوين قوانين، ضوابط و مقررات مناسب براي فرهنگ‌سازي در زمينه حماسه اقتصادي

39. حمايت از ايده‌ها، طرح‌ها و اقدامات خلاقانه و مبتکرانه مرتبط با حماسه اقتصادي دانش‌آموزان و فرهنگيان

40. دعوت از کارآفرينان در مدرسه و بين فرهنگيان

41. برگزاري سخنراني و همايش براي معلمان و دانش‌آموزان و ارائه اطلاعات آماري دقيق و مقايسه مصرف در داخل و خارج از کشور

42. ترويج سبک زندگي اسلامي و مبارزه با شيوه‌هاي نادرست زندگي فعلي براي فرهنگيان، دانش‌آموزان و اولياء

43. تهيه بسته‌هاي فرهنگي و اهداء به دانش‌آموزان با موضوع حماسه اقتصادي

44. رعايت عملي معلمان و فرهنگيان و الگو بودن آنان در سطح جامعه

45. معرفي کار و فعاليت به عنوان يک ارزش اسلامي ـ انساني در بين دانش‌آموزان و فرهنگيان

46. برگزاري دوره‌هاي ضمن خدمت با موضوع حماسه اقتصادي

47. سرفصل هر کتاب از اول دبستان تا انتهاي تحصيل مزين به يک حديث و يک نکته اقتصادي

48. تکرار مسائل و موضوعات اقتصادي در قالب‌هاي مختلف ارائه شود

49. هر هفته يک موضوع مربوط به حماسه اقتصادي، از زبان دانش‌آموزان رسانه‌اي شود

50. سوق دادن دانش‌آموزان به سوي توليد از همان دوران کودکي

51. برقراري ارتباط بين مصرف کننده و توليد کننده از طريق بازديدهاي دو طرفه

52. بيان آثار و عوارض پرخوري و بدخوري در مدارس

53. بيان دلايل استقلال و رشد اقتصادي در بعضي از کشورها که قبلاً زير سيطره استکبار جهاني بودند مانند ژاپن، چين براي دانش‌آموزان و معلمان

رئيس سازمان بسيج فرهنگيان اقدامات براي صرفه‌جويي و کاهش هزينه‌ها در آموزش و پرورش را به عنوان دومين راهکار اين فصل بيان کرد و افزود: اين اقدامات داراي 45 بند بوده که عبارت است از:

1.عوض نکردن سالانه طرح فرم لباس مدارس (حتي‌المقدور)

2. جلوگيري از برگزاري برخي از سمينارها و کنفرانس‌هاي غير ضروري

3. عايق کردن شيشه‌ها و ديگر محفظه‌ها و جلوگيري از هدر رفتن انرژي

4. استفاده از ظرفيت و امکانات هنرستان‌ها براي ساخت وسايل آموزشي مدرسه و اداره از جمله ميز و نيمکت (فعال نمودن مدارس، هنرستان‌هاي کار و دانش براي کمک و تعميرات منطقه)

5. خريد به اندازه نياز و جلوگيري از انبار کردن کالا

6. نظارت دقيق از عملکرد مدارس و هزينه‌هاي آموزشي و اداري شامل تجهيزات، مصارف انرژي

7. توسعه شبکه مجازي و انجام کارها به صورت غير حضوري

8. برگزاري آزمون به صورت رايانه‌اي (مجازي)

9. کاهش بروکراسي اداري و حذف جلسات غير ضرور

10. پرهيز از استفاده از کالاهاي تجملي و کم فايده در مدرسه و خانه

11. استفاده از نور طبيعي و خاموش کردن لامپ‌هاي اضافه در روشنايي روز

12. استفاده از نيروهاي مازاد در ديگر ادارات و مقاطع آموزش و پرورش

13. استفاده از برگه‌هاي باطله

14. به جاي نوشتن تحقيقات در کاغذ از سي دي و فلش استفاده شود

15. ارتباط پيامکي با فرهنگيان به جاي تماس تلفني

16. جلوگيري از چاپ و توزيع انواع مجلات غير ضروري

17. کاهش چاپ و توزيع تراکت‌ها و پوسترهاي رنگي در بسياري از موارد

18. استفاده بهينه از محيط‌هاي آموزشي در ساعاتي که خالي و بلا استفاده هستند

19. استفاده از انرژي خورشيد براي روشنايي و توليد گرما

20. استفاده از وسايل ارتباط الکترونيکي براي انتقال بهتر مطالب (وسايل کمک آموزشي)

21. استفاده از کتب الکترونيکي و کم کردن چاپ کتاب و دفتر

22. اجراي طرح جمع‌آوري کتب درسي و دفاتر بلا استفاده دانش‌آموزان در هر سال تحصيلي

23. دقت در نگهداري اقلام سرمايه‌اي و رعايت اصول انبارداري و تعمير به موقع وسايل

24. استفاده بهينه از لوازم و وسايل مازاد در آموزشگاه‌ها

25. تجميع بعضي از پست‌هاي اداري در مدارس و ادارات

26. اجراي طرح جهادي تعمير و بهسازي سيستم آب و برق مدارس

27. ملزم نمودن معلمان و کارکنان به ساده‌زيستي و مظاهر آن در سطح مدارس و ادارات

28. واگذاري امور پشتيباني و مديريت مصرف به افراد متعهدتر و توانا

29. استفاده از وسايل ضايعاتي قابل تعمير و بازگشت به چرخه مصرف (بازيافت)

30. هوشمندسازي وسايل گرمايشي و خنک کننده در ادارات و مدارس

31. چند منظوره کردن مکان‌ها و استفاده متعدد از آنها

32. واگذاري بعضي امور مانند کپي و تکثير، سرويس فرهنگيان، سرويس مأموريت‌هاي درون شهري و برون شهري به بخش خصوصي

33. استفاده از وسايل عمومي به جاي وسيله شخصي

34. انتخاب لوازم آموزشي مناسب و بادوام

35. نخواستن اقدامات و تکاليف پرهزينه و گران قيمت (غيرضروري) از دانش‌آموزان

36. ساخت فضاهاي آموزشي با اصول معماري که عمر آن زياد و هدر رفت انرژي کم شود

37. در برنامه‌ريزي آموزشي طرح‌هايي اجرا شود که کمتر نياز به کاغذ و نوشت‌افزار داشته باشد

38. دادن مسئوليت به دانش‌آموزان در سطح مدرسه و در جريان کار قرار دادن آنها

39. نصب دوربين مداربسته جهت کنترل فضاهايي که فاقد حضور افراد است و معمولاً برق يا آب در حال هدر رفت است.

40. اينترنتي کردن فيش‌هاي حقوقي

41. ملاک قرار دادن برخي معيارها مثل ساده زيستي، پرهيز از تجمل‌گرايي در بکارگيري و جذب نيروهاي جديد

42. چاپ کتاب‌هاي درسي براي استفاده چند سال

43. وضع قانون و ضابطه براي موضوعات پرمصرف

44. ترويج استفاده کامل از نوشت‌افزار

45. از برگه‌هاي يک رو نوشته شده به عنوان دفتر مشق استفاده شود

وي سومين فصل را اقدامات براي خريد(مصرف) کالاي ايراني عنوان کرد و گفت: اين اقدامات نيز داراي 45 بند بوده که عبارت است از:

1. بازديدهاي هدفمند و مستمر دانش‌آموزان و معلمان از صنايع داخلي و کارخانجات توليدي با هدف آشناسازي بيشتر با توليدات داخلي

2. اجراي طرح عيب‌يابي يا پيدا کردن مشکل کالاهاي ايراني توسط دانش‌آموزان و جمع‌بندي و ارائه آن به متوليان توسط ادارات آموزش و پرورش

3. حمايت از توليدات دانش‌آموزان و فرهنگيان مبتکر و خلاق

4. طراحي و ساخت وسايل کم هزينه در کارگاه‌ها و هنرستان‌ها

5. ملزم کردن ادارات و زير مجموعه‌ها به خريد کالاي ايراني و برخورد با خريدهاي خارجي بي‌مورد

6. اجراي پوشش لباس متحدالشکل با استفاده از البسه داخلي براي معلمان و دانش‌آموزان

7. آسيب‌شناسي عمومي نسبت به تمايل مردم به سمت کالاهاي خارجي توسط دانش‌آموزان و جمع‌بندي و ارسال به مبادي ذيربط در سال تحصيلي

8. خريد جوايز مسابقات ورزشي، درسي براي دانش‌آموزان از کالاهاي ايراني

9. درخواست از دولت جهت فشار بر کارخانجات و توليد کنندگان به منظور بالا بردن سطح کيفيت کالاها

10. تبليغ کالاهاي ايراني و ارائه و معرفي محصولات با کيفيت به دانش‌آموزان و معلمان در سطح مدارس و ادارات آموزش و پرورش

11. جلوگيري از استفاده بعضي از لوازم التحرير و لباس‌هاي توليد خارجي در مدارس

12. توزيع کالاهاي ايراني از قبيل لوازم التحرير، کيف و کفش با قيمت کمتر در بين دانش‌آموزان و فرهنگيان

13. ايجاد و توسعه شرکت‌هاي تعاوني مصرف فرهنگيان با ارائه کالاهاي ساخت داخل

14. ايجاد نمايشگاه کالاي ايراني و بومي ملي در سطح مدارس و ادارات آموزش و پرورش

15. ارائه تسهيلات خريد کالاي ايراني به کارکنان

16. برگزاري جلسه، نشست و سخنراني براي توجيه، تشويق و ترغيب نسبت به استفاده از توليدات داخلي

17. مصرف کمک‌هاي بلاعوض،‌ جشن عاطفه‌ها، جشن شکوفه‌ها با خريد توليدات داخلي

18. بيان مزاياي استفاده از کالاي ايراني براي دانش‌آموزان و اولياء

19. تقويت و آموزش وطن دوستي و غرور ملي و ارتباط دادن آن به مصرف داخلي

20. استفاد از کالاي خارجي به عنوان يک فعل ناپسند در جامعه معرفي شود

21. رعايت عملي (نقش پيشتاز) معلمان و فرهنگيان در استفاده از کالاي داخلي

22. مطالبه از اتحاديه اصناف در جهت کاهش محصولات خارجي و تهيه و توزيع بيشتر محصولات داخلي

23. طرح موضوع در شوراي امر به معروف و نهي از منکر شهرستان و تصويب و تنظيم دستورالعمل به تمام واحدهاي آموزشي و اداري

24. تهيه، توليد و پخش سرودهاي تبليغاتي در سطح مدارس

25. تشويق افرادي که از کالاي داخلي استفاده مي‌کنند

26. تشويق و ترغيب به استفاد از کالاي بومي و ايراني در سطح مدارس کلاس درس و اولياء

27. بيان فوايد استقلال و خودکفايي و مضرات وابستگي به خارج در بين دانش‌آموزان، معلمان و اولياء

28. حمايت از مخترعان و رساندن اختراع آنها به توليد انبوه

29. برگزاري مسابقات انشاء و روزنامه‌نگاري با اين موضوع

30. هديه سبد کالاي ايراني به همکاران

31. معرفي فروشگاه‌هاي معتبر داراي اجناس ايراني به دانش‌آموزان و اولياء

32. استفاده از اقلام ايراني در همايش‌ها گردهمايي‌ها و مراسم‌ها

33. ارتباط و تعامل با مديران صنايع داخلي و اعلام نيازهاي آموزش و پرورش به آنها براي توليد

34. توصيه و تشويق دانش‌آموزان و فرهنگيان زن به استفاده از چادر مشکي ايراني

35. رجوع به تاريخ و بيان تجارب ساير کشورها در اين زمينه

36. دريافت نمايندگي از شرکت‌هاي توليدي و عرضه با قيمت پايين‌تر در مدارس و ادارات

37. تشويق افراد به مشاغل خانگي و بيان مصاديق آن براي دانش‌آموزان

38. تعريف رشته و پرورش نيروهاي ماهر براي موضوعاتي که ما را از وابستگي نجات مي‌دهد

39. معرفي و تبليغ کالاهاي ايراني در سطح مدارس

40. اعطاي تسهيلات خريد کالاي ايراني به فرهنگيان

41. برگزاري کارگاه‌هاي عکس و نقاشي در مدارس با موضوع کار و مصرف کالاي ايراني

42. معرفي شغل به دانش‌آموزان و اولياء

43. استفاده از تجارب بازاريان و يا استادکاران در کلاس درس

44. موضوع حماسه اقتصادي از حالت فوق برنامه و جنبي به صورت تکليف آموزش و پرورش جزء وظايف و مأموريت‌ها در بيايد تا در متن اصلي فعاليت‌ها قرار گيرد

45. استفاده از فرهنگيان در نظارت بر توزيع

رمضانيان اضافه کرد: مطالبه‌گري و درخواست از ديگران چهارمين فصل از اقدامات پيشنهادي به وزارت آموزش و پرورش براي نقش آفريني مناسب در خلق حماسه اقتصادي است که داراي 14 بند بوده و عبارت است از:

1. استفاده از ظرفيت نخبگان فرهنگي و جمع‌آوري ايده‌ها و طرح‌هاي آنان و ارسال به وزارتخانه‌ها

2. درخواست از توليد کنندگان براي حضور در بين دانش‌آموزان و معلمان و پاسخگويي به سؤالات آنان در زمينه‌هاي کيفيت، توليد و به ويژه توليدات مدرسه‌اي

3. دعوت از مسئولان براي حضور در مدارس و مطالبه و سؤال از آنها

4. برگزاري همايش، مسابقات، مقاله‌نويسي و فراخوان علمي با حضور مسئولان مختلف، طرح موضوع توسط نمايندگان دانش‌آموزان و فرهنگيان و اعلام نتايج همايش‌ها به مسئولان اجرايي

5. تشکيل ميزگرد با موضوع آسيب‌شناسي چرخه اقتصادي و مسائل مرتبط با حضور فرهنگيان و دانش‌آموزان و اولياء

6. توجيه و آموزش دانش‌آموزان و خانواده‌هاي آنان براي مطالبه‌گري و درخواست کيفيت

7. سوق‌دهي تمامي خريدهاي کلان و جزئي آموزش و پرورش به سمت کالاهاي داخلي

8. صدور بيانيه و اعتراض نسبت به مسئوليني که نمي‌خواهند حساسيت موضوع را درک کنند توسط فرهنگيان و دانش‌آموزان

9. برگزاري گردهمايي و تجمعات اعتراض‌آميز دانش‌آموزي با هدف آگاه‌سازي و طرح درخواست

10. طرح نيازمندي‌هاي حماسه اقتصادي در جلسات شورا و جلسات مشترک با ساير نهادها و سازمان‌ها توسط معلمان و مسئولان آموزش و پرورش

11. حضور دانش‌آموزان و فرهنگيان در کارخانجات و دستگاه‌هاي دولتي و مطالبه از مسئولان در رابطه با اقدامات براي حماسه اقتصادي

12. مطالبه‌گري از طريق رسانه‌ها، ماهنامه‌ها، بروشورها، روابط عمومي و تهيه کتابچه

13. تعامل و ارتباط فرهنگيان و دانش‌آموزان با فرماندار، امام جمعه و نمايندگان مجلس و انعکاس موانع تحقق حماسه اقتصادي به آنها

14. آگاهي‌بخشي و اطلاع‌رساني به جامعه، نسبت به کوتاهي‌ها و کم کاري‌هاي مسئولان و متوليان در امور اقتصادي

رمضانيان در پايان خاطر نشان کرد: سازمان بسيج فرهنگيان به عنوان يکي از بخش‌هاي متعلق به وزارت آموزش و پرورش آمادگي کامل دارد تا با همکاري اين دستگاه عظيم تعليم و تربيت، مطالبه رهبري را پيگيري کرده و اجرا کند.

 

 

 

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس